lördag 20 april 2013

Mera Tävling !

Idag var det dags för tävling i Matfors..Är ju en bit att åka ..men med tanke på att man drar på spårtävlingar minst lika långt borta och då har samling 7 så kändes samling 9,00 rätt okej. Jag trivs uppåt. En helt annan mentalitet och känns som människor inte har lika mkt förutfattade meningar. missförstå mig rätt...

var i tid, i god tid. framme ca 8,30 och jag hinner inte ur bilen förrens jag hör ett glatt Hej, så härligt !

rastade ur lowa och in i bilen för att gå och anmäla, hör ett ''vilken fin och smäcker rottis du har'' och sånt värmer ju ett mattehjärta !

anm och vi lottar och jag tycker alltid det är skönt med en kant i gruppmoment och eftersom vi är tre st så är ju chansen stor..jag får börja dra och drar naturligtvis nr 2. En har vi tävlat tillsammans med förut och den ggr gick den upp till Lowa och ville ju inte att det skulle hända igen . Men sitt i grupp gick jättefint och sedan dags för plats. Hundarna låg fint när vi gick ut, och när vi skulle återgå ser jag högra hunden sitta upp och ingen kroppsdel var stilla och den andra hunden var halvägs på väg till oss med raskt glatt tempo. tittar sist på lowa som ligger kvar och möter min blick och jag ser att hon ser lite tryckt ut...

men känns såååååååååå skönt att hon låg kvar fint och lugnt. 10+10 i grupp
 
in med henne i bilen en snabbis och för att kolla lite på ff och första skiftet i z vilket jag hade glömt ..Måste säga banan var JÄTTEFIN. ringde igårkväll för att checka lite eftersom jag skulle åka så långt, men var nästan helt torr.
 
Tyvärr blåste det helt sjukt mkt  ...vi var alla oroliga att inte kommandona skulle höras i inkallning och ruta etc,. Då hon var lite off i ff förre helgen, så ändra jag taktik och hon fick sitta i ett träd kanske 7-8 min själv medans jag stog bakom huset. Våran tur och jag hämtade henne och var såå härligt taggad....ff började med

två steg bakåt och sedan språngmars framåt, höger, vänster, väster, höger, helt om, vänster, höger, höger, vänster helt om, och sedan vanlig march lika långt ...var nog längsta språngmarchen jag gjort, men lowa älskade det....kontakt 100 % och helt okej postition. 8,5. Har tävlat för denna tävlingsledare förut, och ff är alltid lite annorlunda vilket uppskattas rejält mkt ...KUL
 
Z missade hon sitt i första skiftet...tar jag på mig för hon var med och allert och tror hon inte hörde mig i blåsten ..jag var nog lite ''slarvig' i kommanot =( 7:a
 
inkallning bra ställande och läggande men ngt tveksamt tempo, 8,5 (hon var taggad dock )
 
Rutan....här var det koner lite överallt och ärligt är det länge sedan jag tränade med störningskoner...hon såg en kon snett ut till höger, (den låg mellan oss och rutan när vi var uppställda i postion..( som var sista i z)...så när jag sa konan, så kände jag att hon var lite osäker när hon gick ut, därav tempot, ..men hon gick ut rätt....bra tempo sedan till rutan och bra lägg...nu blåste det rejält och jag tog i för kung och fosterland när jag ropade, men hon rörde sig inte en mm, (vi hade vinden i ryggen tyvärr ) så jag vred lite på huvudet mot henne och kallade in igen , och då kom hon ...7,5 för tempo o dk
 
apportering superfint 9,5 / grip (kanske ngt långsamt ?) inge tugg eller hopp på den eller dyligt
 
hoppapport 10
 
vittring.....blåst rakt mot oss...hon går då ut supertaggad (ajajajaj tänkte jag där) och börjar nosa snabbt, ser att hon får vittring och vänder tillbaka, sprätter då till den så den hamnar nästan på första pinnen och hon hittar den inte, utan leter en vända till och tar den med lite pill då den ligger illa =(  7,5 tror jag...
 
fjärren jättefin ...räknade till 20steg och hamnade nästan utanför plan, fniss..flytt några cm från stå till sitt..och nu sa jag rätt kommandon hela tiden ..

direkt efter fjärren gick domaren tillbaka mot oss ( och poängblocket ) och hojtade, ''är alla rottisar från dalarna så här trevliga'' =) ...jaaaa sa jag såklart........=)! .och glad blir man ..
 
vinst på 275,5 poäng ..dock surt på z och ruta såklart ! ...men för första ggr på länge var jag inge nervös och hade kul på plan igen ..vilket jag har svårt att ha här hemmikring ..känner mig mera ''hemma där uppe ''
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Grattis till er :) o jag hoppas att alla rottisar från Dalarna är så trevliga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var en sådan härlig kommentar, och det är så roligt att få de spontant...även om vi gjorde missar så var det en rolig tävling...och klart dom äääär , eller hur =)!

      Radera