söndag 6 juli 2014

 Idag var det Sisu´s tur att tävla igen. Varmt idag med och jag var inte på hugget riktigt. Jag har svårt att ladda om så nyttigt att tävla tre dagar i rad för mig. Gav mig några örfilar och försökte rycka upp mig ......ärligt talat....

Normala fall värmer jag upp med ett fritt följ i sakta mars ett par minuter för precision men idag när det var så varmt så struntade jag i det och jobbade för att tagga upp honom istället, för när det är varmt, orkar han springa, men inte vara noggrann och tänkade. Så idag ville jag hellre ha han ''med mig och på'' än fin position och ''inte med'' med risk för att han svävar iväg..

Fritt följ ..Vi har gjort bättre fria följ, men inte dåligt  9;a

Z:a är jag jättenöjd med 10;a

Inkallning fin fart och fint ställande, men jag var inte lika tydlig på läggandet som jag brukar(för han gör så fina läggande så jag blev slarvig =( så han blev tveksam...DK på det ...8;a

Rutan .....Bra 10;a

Dirrapport. Här tyckte jag att jag skulle tagga upp honom rejält i värmen för att inte få ett lojt konskick (som det kan bli ibland) han gjorde då ett jääättesnyggt konskick , tjoho...men gick helt in i ''vall'' och blev helt blockad och kollade inte ens på mig ..han var helt låst på mitten...kommenderade ändå och han drar till mitten som ett skållat troll (jääättefin fart =)!!! men tar i alla fall mitt stanna lika fint och även omdirrigeringen. 8;a

Metallhopp BRA 8;a för tempo ?

vittring 9;a för tempo in. Efter fredagens smakande på fel pinne har han blivit osäker men jag är såå nöjd att han går ut och söker fint och gör det han ska

Fjärr, valde jag att göra rappa tydliga skiften fast jag då vet att han kommer fram liiite från stå/sitt istället för att satsa på låsta tassar, då han ibland kan bli tveksam eller långsam, Jag är jääättenöjd med hans fjärr idag 9;a för kommer fram lite i det skiftet.

Så när jag lär mig att inte ''övertagga'' min hund när det inte behövs och framförallt inte blir självsäker på vissa saker som alltid funkar och ändra kommandona kan det bli bra. Men vilken hund han är, Min Sisu =)!

 
Vi kom 3;a på 288 poäng så nu har vi ett snitt på 294,16 på kvallistan till Lydnads SM 2015 och det borde räcka ?!

I alla fall känns det skönt att kunna slippa känna ''jagandet'' . Vi har tränat mkt helhet men nu har vi ett år på oss att träna in detaljera i helheten också. Bonus i fredags var ju även lydnadschampionatet.
 
 
 
Jänta gjorde en fin runda igår på 282 poäng, också med två DK som känns väääldigt surt då 14 poäng försvann som hade varit gött till kvallistan,  men i övrigt gick hon väldigt bra i värmen, superdupernöjd. Tyvärr infann sig inte ''vi'' känslan alls men hon gjorde det hon skulle när hon inte 'försvann bort i det blå'' som tjuren färdinand. Alltid söt och go och glad =) dont worry be happy !
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar