måndag 9 juni 2014

Rottweiler SM spår

Då var det dags....för att styra caddyn mot Jönköping för bruks & IPO SM för rottweiler.

Hade haft en tanke på att starta Högre spår med Jänta, men eftersom vi kvalade in till Lydnads SM som går nästa vecka ville jag verkligen inte starta henne veckan innan med en tuff spårtävling då jag skulle varit tvungen att träna in helt nya bruksmoment. Så, Lowa anmäldes i stället.

Möter upp Jonna med underbara superZolo för lite blandat träning. En riktigt fin klubb och vi hann träna igenom det vi planerat. Drar en snabbvisit till stugan jag hyrt på en liten camping i närheten, ca 10 min från klubben, för att packa upp och vila lite innan samling och lottning 18.00

Framme vid campingen har jag två stugor att välja emellan, en lite billigare och en lite dyrare. Den lite dyrare är MKT större och har egen toa. Den lite billigare MKT mindre och ingen toa. Tar bilen till den dyrare stugan och det första jag ser är en orm som slingrar sig över grusvägen........hm....kollar på stugorna och inser att ....jag vill inte springa runt i foppa tofflor tidigt på morron och sena kvällen i mörker med krypande ormar för toabesök, så väljer den dyra stugan, utan att direkt fundera så mkt mera.

Packar upp, rätt snart hamnar jag på soffan och slumrar och guuud va trött jag var upptäckte jag. Lyckades ta mig upp för att komma lagom till samling och lottning. nummer 8 drog jag, vilket skulle vara mitt startnr i både upplet och plats och lydnad, men spåren skulle lottas lördag morron vid avfärd.

Det fanns tydliga lappar uppsatta med exakta starttider för alla moment, för alla klasser, med info om vilken plan som gällde osv..

Lördag morron, det har regnat helt galet HELA natten, knappt sovit något alls för jag slog aldrig på värmen i stugan så jag frös som en tok, lowa hade knyckt täcket och rullgardinerna var ljusa så jag vaknade supertidigt, tack och lov för redbull.

 
Ngt jag bara älskar är man åker ut på lååång rad, känns alltid lite häftigt
jag drog såklart spår 10. Det sista spåret, ett spår var bortplockat, vi var totalt 9 st i Elitklass. Inte alls lång väntan ändå från vi kommit ut till spåren, ibland tycker jag man väntat halva dagen men efter en dryg timme, vid 10 rycket kom domarna och det var dags.

Lowa går ut superfint, börjar vinda och går 90 grader till höger, fortfarande vindar, och jag tror hon har spåret, sedan kliver hon av och går ett par meter rakt ut igen, vinklar höger och fortsätter klockrent i spåret, vilken lycka när jag inte blir tillbakaropad utan vi är iväg på ett helt okej framspår.

jättefint spår, dock mkt lingonris som jag vet Lowa brukar ha problem med, men hon plockar pinnar fint...efter pinne 3 eller 4 får hon ett rejält tapp, så rejält så jag tror vi måste bryta..efter ca 7-10 min irrande verkar hon ha spåret igen, jag är dock tveksam eftersom jag trott vi varit på väg ett antal ggr åt rätt håll, men nu travar hon iväg och vips äntligen en pinne....när man har 5 pinnar känns det bra, när man får pinne nr 6 känns det riktigt bra, och nu är jag övertygad om att vi missat en pinne. Jag vet ju även att tiden är knapp, med det stora tappet vi hade.

nu ser jag bilarna, efter några meter till ser jag mottagaren och inser vi kommer ha en pinne bort, men vi borde klara tiden i alla fall..Lowa börjar markera pinne, letar och letar och kommer med en ..kort ?! .hm ...superkul att ha fullt MEN herregud ,nu börjar tiden rinna iväg. Jag tar pinnen slänger åt henne en köttbulle och stressar på henne lite. Hon lommar iväg..nu är hon rejält slut...väldigt trött och spåret går efter vägen och till slut, äääntligen slutpinnen. Jag är sååå glad ...som hon jobbat.

hon är helt slut och detta är det enda spåret hon liksom frågat mig efter näst sista pinnen om jag är säker på att det verkligen inte är sista, jag har aldrig annars gett henne ett spårkommando under ett spår. Men hon har inte gått ett helt Elitspår sedan april 2013 på förra rasmästerskapet heller.

Rejält pirrigt och nervöst innan vi får besked om att vi är med i matchen ..spåret hade gått på 33 min, vilket stämmer rätt bra, för hon brukar ligga på 24-26 min, och jag gissar på att tappet var ca 8 min. Gött med 9,5/9,5 för påsläpp och fullt för pinnarna.

 
 
tyvärr blev det mkt bortfall i skogen. 5 st bröt. Det hade alltså varit riktigt tufft för många. vi var 4 st kvar. Platsliggning på em, så jag hann träna både Jänta och Sisu en hel del. Det är så skönt att göra en plats när alla hundar fått arbeta i skogen. Alla hundar hade fått dubbeltior, en riktigt kanon platsliggning.


Tillbaka till stugan direkt efter platsen, runt 15, bestämde mig för att stanna där och bara softa, lowa behövde nog sin vila rätt rejält, slutade med att vi slumrade till i soffan jag och lowa. Lowa var nog inte sådär supernöjd men orkar man inte flytta på sig så=)



efter ett tag vill också jänta ligga lite lyxigt och klämde ner sig. Sisu låg såklart vid mina fötter under bordet

 
Dag för upplet på morron. En ruta som såg lätt ut, men var nog inte allför lätt. Lowa sprang för första ggr mera med benen än nosen. Förstår att hon var glad att få springa så lugnt som vi tagit det med tanke på skadan i början på året. Men tre föremål hittade hon på, men hon flummade lite för mkt hit och dit så blev betyg 6/6.5

Nu började det blir VARMT. Jisse...lydnaden skulle starta 12.00 och vi skulle gå ut som sista ekipaget, av 3 st. Jag spolade lowa rejält med kallt vatten, på med blött kyltäcke och in i bilen 30 min innan, när jag tar ut henne är hon perfekt i temp. Hon får sitta själv och ladda och se mig latja lite med bollen en bit bort och sedan var det dags.

gick superfint första delen av ff, sedan började hon bli 'lite tråkig' men skötte sig ändå fint. När momentet var slut blev det superapplåder så både jag och lowa taggade till. 9/8,5

Inkallning kanontempo alla sträckor, men några steg ställande. 9,5/8,5

Framåtsändande HELT okej, tyckte hon kunde gått ett par till galoppsteg på varje sträcka, men allt annat var perfekt 9/8

krypet, så fint, gick lite sakta så fick lite avdrag för det, men fick 9:a

skall, fick jag inte henne att skälla en gång innan så trodde det var kört, men såå hon skällde, avdrag för studs och flytt 7,5/7

apporteringar, såå fina, dubbel 10 på metallen

och nästan lika på tungen, snett avslut. 9,5/9

Jag stod över hoppet och stegen ladda hon på så jag trodde hon skulle hoppa över den, men hon skötte sig även där 10/9

totalt betyg på lydnaden 252,25, men då nollat hopp som är 20 poäng. jag var SÅÅ nöjd och en grym känsla för publiken var så peppande och Lowa gillade verkligen det

vinst med Cert, totalt 575,75 poäng med nollat hopp så visst kan min älskade Lowa fortfarande.

 


Superkul att träffa så många man bara träffar på dessa tävlingar, Jönköpings BK ska ha en stor eloge för en grymt fin anordnad tävling.

STOOOORT tack till alla ni som gratulerat oss, det värmer så jättemkt och jag blir lika förvånad varje gång vi gör en sån här fin tävling, man vet aldrig när det är den sista fina man gör !

Inte bara med tanke på lowas ålder, men jag blir lika glad för varje SM poäng i lydnad man får, oavsett med vilken hund,  för varje SM man lyckas kvala till. Jag vet ju aldrig om det är det sista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar