måndag 11 mars 2013

Årets första spår och upplet

Tjoho..blev lite taggad på att spåra....sagt och gjort...tog bilen och vromade iväg mot starrkärret..men var MKT snö kvar där ...vromar någon km till och upptäckte en liten skogsplätt med lite mindre snö..Lade ett litet appelspår till jänta med en pinne extra på varje sträcka.

ÅKte vidare för att kika efter något ställe att lägga ett spår till Lowa med..efter några km så hittade jag ...ett ställe som visade sig hade för mkt snö, men innan jag visste det traskade jag iväg glad i hågen...efter några vinklad rasade man ner ..ner till knäna..hm...men men ..traskade på, för nästan överallt var det ändå hård skare och fotspårens syntes inte så mkt.

drog tillbaka och tog jäntas spår som legat nästan 30 min ....hon visste DIREKT vad det var frågan om och var rätt rejält ivrigt ut till startpunkten..Tog spåret jättefint och spårade superfint till första vinkeln, där gick hon rakt på, vinklade tillbaka åt fel håll men bara några meter och tog upp spåret/vinkel jättefint och fortsatte kanon ..plockade alla pinnan med sååå härlig glädje och sista vinkel missade jag..trodde hon var helt fel ute, men såg sedan sista vimpel så hon hade tagit den superfint.

SSÅÅ nöjd med henne spår ...märktes att hon har ''växt'' supermkt under vilovintern från spåren...

drog till baka mot lowas spår och stannade halvägs där jag tyckte det fanns en skaplig rutan för upplet...blev inte 50 meter bred, säkert bara 30 men djupet var 50....tog ut bägge hundarna och lade ut 3 föremål. två i hörnen och ett halvägs i mitten ut..lowa fick börja...hon var SJUKT taggad, varit i bilen medans jäntas spår och ladda som en gnu och plocka in alla 3 på ca 1 min .shit..tänk hon om hade HÄLFTEN av detta tryck på tävling...........

jäntas tur ....lade ut 3 till ..skickade och hon plockade in den svåraste först..pucken ...andra skicket blev lite sämre..stannade och bajja (FY matte för att inte rasta ordentligt) och hon har enorma minnesbilder så fastnade lite där den första hade legat, SAMT hon går lätt över i att spåra upp sakerna...Kom på att jag läste i jonnas blogg (tack jonna =) att hon lagt upp sakerna lite högt upp för att få upp näsan....

så när lowa fått tre skick till (lika snabbt och snyggt som de första 3) var det jäntas tur igen och denna gång lade jag sakerna på sten och stubbe och jisses vilken skillnad..fick upp näsan och hade lite mera tryck....
 
Lowa fick även ett par till ..eftersom ..jag visste spåret skulle vara tokgalet så tyckte hon kunde få springa av sig..

dags för hennes spår...

hon spårar på LIV OCH DÖD....upptaget var väll inte direkt bra, men när hon väl fick spåret, så HELT SJUKT..vad hon drar ..efter 10 meter så lät hon som hon fått en joggingrunda på 2 timmar....första vinkelt missade helt, (klart med den farten, även om jag håller i blir det för mkt slarv) tog pinnarna superfint .......hon verkligen backar om hon märker hon missar en pinne så där är jag bara såååååååå nöjd, för gud vad jag har jobbat med dessa pinnar ...Duktiga Lowa...

resten av spåret gick faktistk rätt bra...jag hade även två sista vinklarna försvårat det lite ..(eftersom hon aldrig kollar av spåret vilket håll det går i upptaget) så vinklade jag först 90 grader vänster , gick 10-15 meter och sedan tillbaka i samma spår, och fortsatte sedan rakt fram
 
vilket gjorde att när lowa kom till vinklen var det ett t-kors...hon drog direkt ''fel'' håll och sedan tog spåret slut ?!......hm...började ryka om lowas hjärna för det här hade hon aldrig varit med om ..slog och slog..och slog ...gick sedan tillbaka i i samma spår och fortsatte rätt som då blev rätt .....
 
sista vinkel hade jag gjort samma sak och där valde hon rätt .....intressent och ska fortsätta göra så här i flera vinklar, att hon måste välja .......och sortera.......
 
summa sumarum är jag jättejääte nöjd...med bägge hundarna .....hade glömt bort hur fruktansvärt sjutk roligt det är med spår ............och även om lowa inte går så superbra på spårtävlingar så fullkommligt ÄLSKAR jag att se henne göra det HON älskar mest........
 
 
här liggen en film på minitävlingen vi hade på talangtruppen ..

för JUST det..vi kom ju med ....en så !"¤!"¤ rolig helg och jag var sjukt nervös inför denna minitävling ..man skulle köra ff, inkalling och apportering.....man skulle köra den klassen man var i , alltså klass två, men eftersom jag bara tränat 3-ans apportering så tog jag den ! och tvåans moment i inkallning och frittfölj.
 
skriver självklart mera om talangtruppen längre fram....
 
nu måste jag jobba jobba jobbaa !!!!!
 
lev väl ....
 
och Goa kennelmamma Anna ..kan inte känna mera ödmjukhet och tacksamhet över den lilla ''lösa'' (fniss) underbara Jänta !!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar