söndag 10 mars 2013

Jäntas Debut i Lydnadsklass III

jag var Skitnervös.........och varit måånga dagar innan tävlingen
 
jag vill så mkt...och har svårt, när jag inte har 100 % kontroll..vilket är ju omjöligt med en hund som precis fyllt 1..tävlat två ggr och jag har ju inte direkt någon vetenskap om vad som väntar, när vi kliver in.
 
det är ngt jag måste jobba väldigt mkt med och jag fick många tänkvärda ord och tips innan tävlingen igår..Stort tack till Er alla =)
 
gruppmomenten gick jättebra..Eftersom vi var 9 startande så delades vi in i 2 ggr (5+4)
 
jag hade startnr 7 så hamnade i mitten i den andra gruppen!
 
sittande var superlugnt och inga problem för någon av hundarna. inför Läggandet var jag dålig på att bibehålla hennes kontakt och förbereda henne, hon hade svävat ut lite i tankarna (tittandes på domare och tävlingsledare) så när jag sa ligg, reagerade hon och lade sig ner....halvvägs...tills hon blev osäker och tittade upp på mig..''visst sa du ligg ? med hennes underbara blick'' ..ligg sa jag och hon lade sig jättefint.

vi utgick och hundarna låg fint vad vi såg, när vi kom tillbaka..uppsitt inga problem, så fick 10 + 8 i gruppmoment.

sedan blev det lite väntan och jag hann titta på många fina ekipage. När det var en före oss, tog jag ut Jänta och tränade lite position och kontakt och lite kamptrasa. Hon behöver lite tid för att ''fästa'' riktigt i ff men var svårt och halt ute, så blev inte riktigt som jag hade tänkt.

nåväl...våran tur...mkt fin ingång med kontakt...superfin kontakt medans jag tog vittringspinnen....''förare redo'' ......''japp (läs no shit) ....och så var vi igång..hon HAR fint ff, framför allt kontakt. Tycker hon höll jättefint, men jag kände att det riktigt trycket som finns på träning var inte där. Men fin position hela tiden ändå. Poäng 8 (ett par sneda sittningar och jag gick lite framåt i stegförflytt vänster samt ngt för runt vänstersväng..upptäcker ni att det mesta ligger på mig ?=))
 
löste inte upp henne inför sättande under gång..bara sa braa ett par ggr till startpunkten och sättandet blev en klockren 10.

inkallning. där har vi fått lite problem då jag ändrat sätt med ställandet. Så dk var planerat, både röst och hand. Fint tempo men långt ställande (pga av att jag i en 10del tänkte skita i dk men såg snabbt att hon inte skulle stanna) 7 för långt ställande och temp in till mig (hon tyckte nog pubilken var lite jobbigt nära) Tror ärligt inte att domaren såg mitt DK
 
rutan..den gillar hon ..springer iväg med sina rätt ''älgiga valpiga'' galopp men inte till mitten av rutan utan mot vänster hörn, och blir ett långsamt ställande som gör att hon kommer liiiite utanför, men samtidigt som hon stannar tar hon ett par steg så hon hamnar innanför rutan och resten går superfint
poäng 9 för långsamt ställande i rutan
 
hoppapport. Jag var lite orolig eftersom hunden skulle hoppa mot pubilken. Hon har superfint grip och jag har jobbat MKT med tugget så hon har mkt fint hållande. Visste dock att det kunde bli ett uppstannande innan hon tog apporten för att snegla mot publik, men hon tog den fint men kikade lite på publiken under tiden så blev 9 för tveksamt tempo in ...tror dock ändå hon hade galopp..

metall..samma sak..då var man ändå närmare publiken, så jag kastade den inte alls långt..var nog på gränsen till för kort, hm..men det hjälpe henne så fick 8 för ngt tveksamt grip och tempo in. Inget jag är orolig för, för jag vet att det finns, och hon jobbade ändå hela vägen in
 
vittring...där har vi haft lite problem...hon tar aldrig fel pinne..men hon vill gärna ''nagga'' lite på pinnarna när hon letar...vilket jag INTE gillar..så jag har mot ALLA mina principer börjat lagt lite godis när vi tränat vittring för att hon ska anv nosen först..vilket har funkat bra...tills hon helt enkelt gav fan i att leta efter min pinne, utan bara leta godis och komma tillbaka och sätta sig jättefint....fick dock till några fina vittringar på fredagen.

hon gjorde vittringen SUPERFINT..jämnt (dock j*vlingt älgig valpigt) galopp ut, nosade av alla i raden första vändan, gick tillbaka och tog min , började vroma tillbaka ...dock tror jag hon fick hjärnsläpp för hon drog till testledaren, när hon var 2 meter ifrån märkte hon att det inte var jag och kom till mig..superfint avslut ..inget tugg....betyg 9 för båge tillbaka till mig....sååå nöjd med henne där
 
sedan var det fjärren..hon har sååådan fin fjärr och vi har jobbat sjukt mkt med denna.....det jag var liite orolig för , var att hon skulle vara lite trött i tankeverksamheten och börja göra lite egna skiften ..eller sväva bort och titta på publik och inte vara med mig...

men hon hade 100 % på mig HELA tiden ...suuuperfina skiften ..även från stå till sitt satt som smäck...när hon sista skiftet skulle lägga sig ner...blev jag lite ivrig (och lättad då hon gjorde den sååå fint ) så jag sa ligg liite för snabbt och gjorde inte samma handrörelse som jag alltid gör när jag tränar, vilket gjorde att hon inte lade sig som en fällkniv bakåt utan bara halv bakåt, vilket gjorde att hon kom några cm fram ....
 
mkt nöjd var jag i alla fall ...även om jag saknar lite tryck..men hon mkt känsligare än lowa och känner garanterat att jag är lite nervös och vi tränar ju på mkt störning etc...så när det inte var någon störning ,utan bara folk som satt stilla..blev det nog lite tryckande stämning för henne...

transportsträckorna var också rätt okej ..jag tappade henne lite mellan inkallning och rutan, men var en i publiken som jag tror av sig sin jacka...det prasslade så hon blev lite nyfiken ..men hon är så ''lätt att fånga upp'' så jag känner att jag har fått utdelning för all kontakt jag har tränat...

helheten blev en 10 vilket alltid är superroligt !!
 
Fick snabbt veta när vi kommit ut att poängen varit fina (för själv hade jag inte sett ett enda betyg) så jag kände mig förhoppningsfull att få ett förstapris vilket såklart var mitt mål..Jag hade aldrig heller startat om jag inte kände att hon är momentsäker och haft marginal..

vilket vi hade för vi samlade ihop 280 poäng och det räckte till vinst till o med...Mkt sällan jag strävar efter höga placeringar utan är ju bara ute efter själva uppflyttet så det är alltid rolig bonus att faktsikt få hamna på pallen ..Stort grattis till Mackan (som hade det KLART snyggaste ff och inkallning idag !)
 
 
 
 
 
 
Bilden är lånad från mackans blogg..!
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar