söndag 28 april 2013

RAS SM för Rottweiler

Skulle kunna skriva hur mkt som helst, men ska försöka göra det kort, för imorrn blir det mkt att göra, som måste jobbas in då jag åkte redan i torsdags

fick dock mtk gjort på jobbet, valde att göra klart allt jag kunde men gjorde att jag kom iväg lite senare än tänkt ..så hann inte till camping 17-17,30 för nyckel, så valde att åka direkt till bruksklubben och kolla läget och känna p å plan..nästa tid på campingen var 20,30-21,00

tränade lite med bägge hundarna och kändes fint..var helt chockad över att en gräsplan var fin ? ingen gegga eller liknande, här var de ju inte ens framme när jag åkte ...

kom till stugan och inge vatten/toa/eller kökssaker, som typ tallrikar el dyligt..så blev besiken då jag ställt in mig på fil och flingor, men orkade inte åka iväg och handla igen ...
 
ställde kl tidigt fredag morgon,  för att komma iväg till klubben igen, och träna igenom alla moment i brukset då jag knappt tränat det alls då jag satsat på lydnaden och jänta kände jag att jag ville repetera rutan och inkallning....och ville vara själv
 
jänta har börjat blivit  RIKTIGT fin och fräsch från att ha varit riktigt låg efter löpet, så pass så jag varit lite orolig....bytte foder för några veckor sedan så vet ju inte om det också har gjort sitt nu..för hon var sååå härlig ! Lowa gör ju alltid det hon ska, utan folk och med boll !
 
hann träna igenom allt och vromade tillbaka till stugan för att duscha som jag inte hunnit innan ..käkade frukost och vrooom där rasade det in folk på campingen....den hade ju inte öppnat för säsongen,  så den var bara öppen för rottisfolk.
 
Framåt em skulle jag träna med sara och det viktigaste jag kände var att få kommendering och belöna för lowa..det var allt, så lowa fick ett ff , inkallning och framåtsändande. kändes fint...(förutom att jag sa ''stanna kvar'' i inkallningen, vilket verkligen betyder stanna kvar..så blev tre inkallningsrop innan hon kom ..vilket inte gjorde mig något ..jag hade ju faktiskt sagt .''stanna kvar'' riktigt klantigt !
 
jänta fick lite lek...och mkt kontakt/belöning vid minsta störning
 
 
 
spårdagen lördag morgon,  ...jättefin ruta, och lowa gick fint rakt ut, vinkla två meter vänster och gjorde helt om och sedan vrommade iväg ..fick full pott..men sedan ..kom inga pinnar.....jag höll i stenhårt och det gick sakta, men inga pinnar..och vi gick och gick.....var ju ändå 99 % säker på att vi var i spåret, för det var spetsvinklar och lowa slog inte en enda gång eller fick ett enda tapp, efter säkert 350-400 meter hittade jag en pinne....sedan gick vi läääänge igen ...då hittade lowa en pinne och jag trodde allvarligt det var den sista korta....sedan hittade jag en till , alltså hade vi tre pinnar..hm..

lowa hittade en till och då började jag se bilarna och trodde slutet skulle komma, men vi följde vägen en bit ..och då tog jag ett bestlut att har vi inte mer än 4 pinnar bryter vi eller försöker gå om spåret och hitta flera, för 3 pinnar bort är liksom för mkt ...och vi hade inte varit ute särskilt länge
 
men vi hittade en till så vi fick 5  och slut, men kände att det var nog lite kört ....
 
uppletet gick superfint, det var runt 13,30 ...skickade från mitten, tänkte hon skulle få vind från ett hörn, men hon hittade en som låg nära efter typ 5 meter, kändes inte bra, vill ju att hon ska hitta de längst ut först, så skickade åt andra hållet och vips, tog hon nästa närainpå ....skickade från mittet snett ut igen mot höger hörn, och hon tog det ...då hade vi vänster hörn kvar...så gick efter stigen (dumt, jag skulle skickat i mitten ut mot det vänstra) så jag komm till vänster hörn och skickade, men lowa hade riktningen efter stigen så hade svårt att gå ut, sa ett kommando och då gick hon och tog den fjärde också, så vi fick full pott..hon tuggar inte , fina avl, och letade i en stabil bra galopp, så var jättehärligt......
 
 
var ju i valet och kvalet om jag skulle starta lydnads eliten som gick på em..jänta skulle ju enbart starta 3:an för man får ju inte starta två brukshundar i samma tävling....annars hon även startat appellen .....

men, jag var ju 42 poängen efter ledaren i spåret som hade fullt i både skog och spår, ..och 12 poäng efter Sara som jag vet har en MKT bra lydnad och jag kände att vinst var nog svårt, även att ta in så mkt så  jag kunde få ett Cert, så jag valde att starta eliten fast jag VISSTE hon då såklart inte skulle gå lika bra på brukslydnaden på söndagen ...Jag visste ju även att jag hade bra chans att vinna Lydnaden men jag velade in i det sista.
 
jag drog nr 2 av 3st och när vi utgått från sittande i grupp. vände mig om precis innan huset såg jag att hunden brevid reste sig och gick en bit, och satt sig och igen ...

och när vi kom tillbaka så fick vi betygen och jag hade då fått en 7:a för nos och tramp, då var ju ändå sm poäng borta och eftersom hon nosat och trampat kände sig lowa inge bekväm så jag valde att stå över platsliggningen..(den förra platsen i matfors, resten sig ju en hund och sprang till oss när vi var på väg tillbaka ..och den andra satt rätt stirrigt och var bra sugen på att dra till den andra hunden, som också vid ett tillfälle gått upp till lowa i en annan tävling,  så ville verkligen inte utsätta henne för ngt mera )
 
Väl dags för moment var Lowa riktigt off i ff, så blev 6,5 ..9:a på z......5 på inkallning..(tempo, dock galopp hela tiden ) ..9 rutan ..tempo (bra galopp tycker jag )......8 på apport (tempo ) 9 metall (avslut, hm..?).. ...0 på vittring..hon släppte rätt för att kolla av en gång till och tog sedan rätt igen ) och 10 på fjärr..men KÄNSLAN var inge bra...noll kontakt och flummig =( ...vi vann så hon fick för första ggr bli rastmästare i lydnad !
 
Jänta dock ..var såååååååååå härligt .....hon var liiiite tveksam i ff..inte alls mkt och gjorde fina stegförflyttning och hade sååån fin kontakt, 8 (tränger, sitter sakta) 9 på inkallning (avdrag för tempo/avslut)..som äntligen börjar lossa, såå häftigt ..10 på rutan som också varit så svårt utomhus....10 på träapport.....då började hon verkligen gå igång och jag fick nästan inte ner henne i poition för hon bara ladda mot mig..
 
vilket jag tyckte jag sjuuuuuuuuuuukt härligt så jag dämpade ju henne inte eftersom hon varit så loj..inte ett smart drag av mig ..för när jag sa kommandot till metellan drog hon gärnet ut..(och jag tyckte..wow, det ser ju bra ut, hahah )
 
det tyckte jänta med för hon drog järnet tillbaka ..förbi mig ut mot ettans plan...jag vrålade ''hiiiiiiiit'' och viss, hon kom som en stucken kanon..FÖRBI MIG..igen ..hm....en härlig nolla , men det var det roligaste på hela tiden där inne .=)
 
sedan lyckade jag få ner henne så hon gjorde en jääättefin vittring men 7:a för tugg..men det var inte mkt tugg så ingen fara, jag inte tränat det så mkt på slutet, så det var en bra påminnelse att fortsätta med.
 
och sedan en 9 på fjärren och vinst på 264,5 poäng ...stor sur 6:a på helhet, stog inget ..men antar att det kanske var för olydnad å plan *harkel* ..
 
hon är ju bara sååååååååååå härlig denna hund....så skönt att känna att det inte var tur med förstapris i fagersta på hemmaplan...mer störning än så här är svårt att få ...! (på en vanlig tävling, men vi var i den härliga bubblan =)
 
kom tillbaka till stugan seeeeeeeeeeeeent för tog tid innan prisutdelningen var klar, över 20,00. ....var HELT slut och hundarna med..vi sov gott................
 
alltid annars fixar jag stugan direkt på morrn så jag kan åka hemmåt direkt, men fanns inte en chans jag skulle orka eller hinna för vi hade samling 8, så jag var på plats 7,50.........MEN ...jag hade ju gärnat tränat lite med lowa innan..men det skulle jag ju inte hinna....lägre och högre spår hade sin samling och drog iväg till sina spår, vi stog fortfarande kvar.....?! ...inget hände eller ingen kom ..

då tog jag ut lowa 8,30 och belönade varje gång vi gick förbi någon ,,...men hon kändes lite off och jag visste hon var seg.......
 
9 körde vi igång ..och de körde sökets platsliggning först...sedan våran ..och jag kände att lowa verkligen inte skulle vilja lägga sig ner....mkt riktigt, var tvungen att niga lite så blev kraftigt DK men hon lade sig och låg sedan fint ...

men känner i efterhand, att efter två röriga platsliggningar så tog det ut sin rätt ..och varken hon eller jag gillar dom ju ...
 
dags för lydnad och solen hade kommit och mkt folk började dyka upp ..hade ju hellre startat som nr 1 eller 2, men vi var ju sist så bara att gilla läget...hon gick bättre på ff än dagen innan , men långt ifrån vad hon kan ...tror vi gick snitt på 8..
 
inkallning var katastrof..bra tempo men KASST ställande och läggade DK ? ...hon brukar kunna göra riktigt bra inkallningar i brukset...
 
sedan kommer det riktigt RIKTIGT #!"¤"¤5¤ sura....framåtsändande som jag kände i fredags och lördags börjar funkar fint....vi går ut fint i postion, men ...INGET hörets från tävlingsledaren, när hon väl säger kommandot är jag väldigt nära gruppen, skickar lowa som går ut skitfint och bryter av efter rätt längd och ligger i perfekt tempo, dock då efter gruppen såklart, och efter en stund vrålar tävlingsledaren ''vi bryter och gör om '' då frågar jag, härifrån eller från andra sidan ...andra sidan ..SUCK...

så jag måste då gå tillbaka med lowa 70 meter till och skicka igen (jag visste ju då att det var rätt kört, hon var ju trött och vi har tränat att kommer inte belöningen första skicket, kommer det ALLTID det andra ..men ett tredje, nää... ..hon gör här ett skitsnyggt andra förstaskick återigen, men vid nästa (tredje) är hon såklart loj och går ut i trav, dock rakt och snyggt, men ändå ....6,5 i snitt....jag VET att andra skicket blivit bra om vi inte blivit felkommenderade så det är riktigt surt, .....jävligt SURT

Kryp 8:a från bägge ..hög från ena domaren, och andra domaren ingen kommentar alls, , ..jag är nöjd med krypet, men missnöjd med avdrag utan kommentar, rätt nochalant och händer allt för ofta !
 
skall 5, hon skällde för kung och fosterland, men blir lite glest och mkt hopp ...men hon skäller =)!
 
apporter galopp ut, bra grip och galopp halva sträckan in ...snitt 8,75/8,5 (tempo)
 
stege och hopp 10...platsliggning 5..så redan där tappade vi 15 poäng ....
 
3:a plats med certpoäng 532,75...hade hon haft alla pinnar och lagt sig på platsen hade hon haft 589,75 så det känns bra..och alla pinnar med platsen hon gjorde hade vi tagit cert  och varit ett par poäng efter 2:an....så poängmässigt  känns det ändå okej. Hade vi haft full pott på platsen hade även lydnadspoäng i det stora hela heller inte varit så jättekassa med tanke på en tuff helg.
 
MEN jag tycker det är skitjobbigt ....
 
hon känns lite stel.. jag har nog märkt det i vardagen när jag tänker efter, så här i efterhand....men på lydnadsplan i lördags  och framför allt, bruksets lydnad idag,  så i varje utgångsposition, så sätter hon sig inte rakt, utan gärna ner på ena skinkan.,så jag har ju varit tvungen att sätta om henne inför varje moment....och .så har hon ju aldrig ens suttit i vardagen ...någongångkanske, men hon sitter inte så ..men nu gör hon det ofta och jag tänker ringa direkt imorrn för hon ska kollas upp så snabbt som möjligt ...hon känner ju säkert av ålder med ...men hon är ju ''bara 7,5'' så jag trodde det skulle ta lite längre tid ...men vi får se ...även om den kommer droppas av nu ...så har hon ju gett mej en helt otrolig resa och så mkt kunskap och gläde och även tårar och ångest.

hon är ju ändå superfräsch när vi tränar, men klart åldern visar sig efter en så tuff helg på ett annat sätt än för några år sedan.
 
det jobbigaste är ju dock inte tävlingsbiten..utan ...jag är livrädd för stunden....när en stor del av mitt hjärta kommer ryckas bort...........nu när jag ser att även hon åldras, att hon faktiskt kommer att bli äldre.....DET satt som en knytnäve i magen idag .........

skrivade stund måndag, har jag nu bokat en tid till Redog för att kolla igenom henne..Hon är inte halt, ömmar inte någonstans, men det var länge sedan och jag vet ju sedan förut att hon har en stelare sida så verkligen dags att hon får en genomgång igen ! nästa måndag fick vi en tid !

stort stort grattis till vinnaren och till dig Sara, som var hack i häl och fick Erat första Cert säkert i raden av många många flera!!!!!....KRAM

NU laddar vi om, inför jäntas MH imorrn....Micke följder med och filmar och det ska bli sååå kul..sedan är det kennelläger nästa helg och den 9 maj ska jänta debutera i brukssammanhang....spännande =)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar