torsdag 9 maj 2013

Debut i Brukset

Idag var det äntligen dags för debuten för jänta, i brukset.
 
Samling 8.00 och på plats lite innan för att bara hinna köra ett framförgående. Har ju tränat det 4 ggr innan och ville bara checka av lite. Hade ju tänkt hoppa över det momentet, men eftersom hon börjat hajja lite tänkte jag lika bra och testa..Surt om man missat uppflytt poäng och en 5:a hade räckt på framförgåendet.
 
Vi började ute i skogen ..vi drog nr 3, en kom inte så de tog bort spår nr 1. vi var totalt 6 st. Jag var supernervös. Absolut inte för spårandet för jag tycker hon spårar så himla härligt. Dock har hon missat lite pinnar varje gång vi tränat. Jag kände jag ville ha alla pinnar.
 
hon tar spåret superfint och första pinnen är klockren. Tappade spåret liiiiiite i första vinkel men jobbade på och andra pinnen fick hon leta lite efter, var rädd hon skulle tröttna och fortsätta spåra men hon kämpade på och kom med den.
 
andra vinkel var superfin och sedan sista biten gick ut på en liten skogstig och vi började närma oss vägen så var lite orolig hon missat slutet, ..men inte, och var såååååå härligt. 10/10 på spåret
 
lite väntan på plats och budföring. Tror alla fick 10 på platsen, alla låg superfint ! Budföring älskar hon,, men jag känner ju att det är ett rätt nytt moment, så mkt kan ju hända. Känner att hon är supertaggad när jag tar av kopplet och vid kommandot drar hon iväg, maxfart ggr 10 och det dånar i backen..ingång i luften och sitter superfint och full maxfart in till mig och liiiiiiiiiiite snett avslut, så blev 10/9,5
 
Lydnaden, var hon lite seg. Tycker hon går absolut bäst utan koppel, säkert för att jag också går annorlunda. höll ändå positionen rätt okej men jag e ju inte direkt nöjd. 8,5/8,5
 
framförgåendet var jag inte beredd på att hon skulle gå ut så jättehårt, (hon verkade ju lite seg i linföringheten) så blev ett ryck men hon gick hela tiden och fint stopp, gick mkt bättre ut andra sträckan och avslutet var ju inte mkt att hurra för, MEN jag har ju aldrig kört det tävlingsmässigt, alltid belönat någongång under momentet, så nöjd med 6/6,5
 
läggande är jag supernöjd med kändes som en 10a, fick 10/8
 
inkallningen är ju bara 15 meter och här var inte alls samma tryck som i budföringen, men hon är ju van med minst 30 meter. men galopp och bra avslut 9/8
 
apportering var hon superladdad och gjorde ett par omtag och missade såklart första upptaget av apporten pga farten, inte ngt jag tänker pilla på nu, vill hellre ha fart 8,5/8
 
hoppet så fint 10/10.
 
Så skönt och ha appellen avklarad och jag har ju inte direkt tränat så mkt på lydnadsmomenten i brukset. 2:a plats på 294 poäng.... Nu satsat vi på lägre !! ..så inspirerade så var tvungen att träna lite kryp. Detta är 4:e ggr vi tränar det någonsin. Första ggr efter sidan och inge godis i hand.. Annas har jag bara gått framför....Så ha inte så stora förväntningar nu, själv är jag supernöjd !
 
 
Tack Bästa kennelmamma för materialsupport och pepp =)))))!!
 
 
 

2 kommentarer: