lördag 22 juni 2013

Vilket År

Jag har rätt mkt känslor som är så svåra att sätta i ord för tillfället

Detta har varit ett omtumlande år och jag har svårt att tro det, men jag börjar känna trygghet, glädje och framför allt självförtroende i min hundträning. Missförstå mig inte nu, självförtroende att känna säkerhet i  HUR jag vill att momenten ska se ut, att jag har planer för hur jag Vill de ska se ut, och planer för Hur jag går till vägen när ''oj, hur blev det nu'' händer!


Jag har haft en helt underbar Vår. Med ett kennelläger med Helt underbara uppfödare och valpköpare och minst lika underbara hundar. Jag har varit på talangtruppens läger i Smedjebacken och sedan Resan med till Norge och efter det,  en Bruksdag med Maria Brandell med härligt folk!


 
Jag har varit på Det bästa SM ever. Jag jobbade med mig själv såå mkt för att inte ha de krav, jag annars har jämt på mig själv och de tidigare år. Jag känner att Lowa börjar känna av sin ålder även om hon är yngre i sinnet. När vi lyckads kvala in med lite tur detta år, så kände jag att bara DET var en prestation i sig, och detta SM skulle jag jobba för att Lowa Inte skulle gå ner sig utan tycka det var roligt. Jag hade bestämt mig för att jobba för att visa upp en glad och trevlig rottis i ringen med kanske mera slarvfel än i vanliga fall då hon är lite låg.
 
 
Vi hade ju även tur med vädret, kom fram på Torsdag fm, då regnade det, men då passade vi på att dra iväg till Ullared, resten av helgen var superväder, förutom lite stark blåst men inget man märke av i ringarna

 
 
Jag träffade på flera av deltagarna från Talangtruppen som även gjorde min start till en sådan det ska vara, fick perfekt uppladdning för mig och lowa, peppning precis på väg in och i ringarna och ett helt underbart emottagande efteråt, kan inte tacka Er nog..........
 

 
Självklart lite besviken över nollade vittring (som vi haft problem med i flera veckor som bara eskalerade) och nollade sitt i grupp där hon aldrig någonsin lagt sig, MEN jag slog bort det fort, för jag hade ju nått det mål jag hade satt upp. Och i ff följet i sista ringen var hon fööör taggade, men sååå härlig och hon gjorde alla momenten med fart och glädje och lite slarvfel hon annars aldrig gör.

 
Hann med en härlig dag på Södertälje BK där vi hämtade upp jänta som varit på utställning med uppfödare men vi var så trötta så vi stannade inte så länge jag hade hoppas vi hade orkat, Jag startade Jänta i klass III som vi nollade sättande under gång på ?!
 
det enklaste stabilaste momentet ever ?!?! men jag fick aldrig till känslan, jag tar på mig denna tävling Helt själv, att jag inte lyckades, hon hade ju även varit hos uppfödaren sedan onsdag och utställningen dagen innan så hon kämpade på och fick många 9;or och 10:0r och hade hon inte fått totalt hjärnsläpp i fjärren som är vårat andra klockrena moment (fick en 6:a) så hade vi fixat förstapriset ändå, tror vi fick 246 någonting! dock var apporteringarna MKT bra och då i värme med lite ofokuserad hund.
 


 
 
Direkt på måndagen var det dags för en 3:dagars elitkurs på Botkyrka bk för Lotta linusson, vi var totalt 5 st och fick tre helt superbra dagar.
 
Jag lärde mig massor, och jag valde att inte träna så mkt direkt på momenten utan en massa runtikring, ingångar, transporet och jag lärde mig MKT om hur jag när jag belönar, framför FEL beteende hos mig. Fick många aha upplevelser och tänkande. De moment jag körde kändes riktigt Bra, sista dagen var Jänta trött och jag tänkte köra en kedja som skulle starta med läggande under gång vilket är ett stensäkert moment för att sedan köra inkallning, som jag ville träna
 
naturligtvis kunde inte min hund plötsligt inte lägga sig under gång, snyggaste sättande på sättande bjöd hon på, och jag fastnade där, vi diskuterade och tiden rann iväg och i slutändan blev inte mkt tid till just inkallningen jag ville träna på.,
 
Efteråt kände jag lite, men f****n, varför släppte jag inte bara igen sättandet i kedjan för att få feedbacken på inkallning, men nästa sekund tänkte jag,  MEN vilken TUR att jag fastnade där, för .......jag fick såå mkt feedback på just hur jag belönade, och vad jag belönade ?! och varför jag belönade....och var det verkligen ett belönande ?!  DET var mkt viktigare än ett moment.
 
det var såå nyttigt och jag har det i bakhuvudet hela tiden. Jag har ju lagt om lite i fjärren en period som hon tyvärr snappade upp DIREKT lite för bra, för jag ville bara ha tekniken men hon fick även ord på det. Hon får superfint sittande från stå, om hon tänker ligg först innan hon sätter sig, så jag har tränat liggSITT, ,...så när jag säger ligg så sätter hon sig....trodde aldrig hon skulle snappa upp det så snabbt, och framförallt, INTE i någon annan situation,  men nu har jag ändrat om fjärren igen och den börjar bli sååå fin igen och de snabba snygga läggandena under gång, är tillbaka=)
 

 
 
Jag har lagt ut alla filmer och kort från SM, de har fått en egen kategori under Foto/film. Jag är superstolt över att ha startat ett 3:de och till mig själv som lyckades hitta rätt känsla. oavsett resultat så den erfarenhet jag fått, från dessa tre mästerskap är enorm
 
lagt ut filmer från Norge, både ring 1 och 2, och vissa moment från tävlingen med Jänta på SSU, ligger också under Kategorin Foto/film
 
Nu blir det planering med semester med husvagn och familj (men kanske kanske lite dragning åt vissa delar i landet där det ev kan tänkas vara lite hundträning på agendan *ler*)
 
har även några till träningsdagar helt spikade redan nu som jag ser så fram emot !!

LEV VÄL och Glad Midsommar !!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar