söndag 7 juli 2013

Lägre spår i Heby

Dags för ännu ett lägre spår. Det förra missade vi tiden med 2 minuter för ett tapp på 20 minuter där hon spårade och hittade pinnar från dagens elitspår de hade haft innan. Lite surt men jag var såå nöjd med hennes spårning den dagen.

I juli fanns det knappt några lägre att anm till, och i aug kommer hon troligtvis att löpa så anm till heby på vinst och förlust för det var ju många som anm. Jag hade tur med lottning och kom med, underbart!
 
samling 7,30 och jag kände att ett riktigt tidigt nr skulle passa oss bra ...lång vilotid mellan spår och lydnad och förhoppningsvis lite svalare på dagen än att starta sist...Naturligtvis drar jag nr 10 !
 
1-3 drog ut till spåren på en gång, vi andra skulle vänta kvar och bli upphämtade 8,30. Satte mig i bilen och det var riktigt varm redan nu. Jag hade laddat med stooora dunken med vatten + ett antal 1,5 liters flaskor. Jag var helt sjukt trött så somnade till men vaknade 8,20 så jag hann på toa en snabbis innan avfärd ut i skogen.

tror mitt påsläpp var runt 10,00 och hon gjorde ett såååå fint påsläpp, sista träningarna har hon varit lite flummig, men nu gick hon klockrent, 10/9,5 (för ngt sakta tempo ?) och vi var iväg. Efter en 100 meter kom jag på att slå på appen, mina spår och så fort ner med telefonen i  västen igen. hittade första pinnen och det känns alltid bra, att veta att man är på rätt väg, riktigt mörka pinnar så inte direkt lätta att se själv.

hon spårade riktigt fint och noga, tog en pinne till, jag tog nr 3, där vi passerade en stor traktorstig, där slog hon lite, det var mkt torrt och blåste rätt mkt, då passade jag på att titta på telefon, ville veta status, hur länge vi varit ute (ville absolut inte missa tiden igen och hur långt vi spårat) då hade jag glömt slagit på gps funktionen efter uppdateringen för några dagar sedan =(....sedan kom vi ut på typ kalhygge med traktorspår, djupa och där började hon slå lite, antar att vi missade ena pinnen där, sedan upp i skogen igen och där såg jag nog 5 pinnen innan hon gjorde det, så jag höll i lite extra för jag ville vattna och belöna en pinne eftersom vi gått rätt länge utan pinne. Hon hittar den och drack upp alltvatten pluttan, hade nu 5 pinnar och det kändes bra.

plockade 6 utan problem och efter en bit såg jag min bil så förstog att vi missat en pinne, och nästan direkt hittade hon slutet, 19 min ....sååå glad och hon var inte så jättetrött efter spåret som jag hade väntat trots värmen ...
 
 


jag hade förebett kyltäcket innan så det satte jag på, på en gång, vattnade och sedan in i bilen, åkte upp till klubben.

fick reda på att 3 st hade brutit och en till bröt senare då hon bara hade 3 pinnar, men körde budföringen. Riktigt snabbt blev det budföring. lite nervös för har ju inte haft möjlighet att träna det så mkt, framför allt inte på 100 meter och med skott. skotten vet jag ju inte stör henne, men skytten kan ju ''störa''... Skytten hade en kritvit tshirt och mottagaren skogsgrönt och första hunden gick till skytten,..... och andra ......och tredje och då förstod man att det var svårt för hundarna. Sedan gick en hund som tåget, så snyggt och hundarna efter också jättefina budföringar.

sedan var det jäntas tur, jag var lite nervös, mottagaren frågade vad hon skulle göra, ''allt som krävs för betyg'' sa jag. Försökte gå in i en vinkel så hon inte skulle se skytten, men den såg hon direkt och kollade noga på publik och domare. när vi ställde upp sneglade hon mot skytten, men sedan rätade hon upp sig.
 
 

''marsch'' och hon drog iväg, inte som den vanliga bulldosern hon brukar men snabb galopp, men jag såg att hon checkade av både skytten och mottagaren innan hon bestämde sig för mottagaren och då blev tempot mera bestämt, gick in superfint och sedan riktigt fin sträcka och ingång vid mig ..full pott 10/10 av bägge domarna, sååååååååå !#¤¤ glad så armarna uppåt sträck och rusning mot bil, hann precis upp med henne i bilen, hör jag ''platsliggning''

ut ur bilen och ut på plan..nu var kl 11,30 och HETT. Alla hundar låg fint, trodde dock jänta skulle dö av värmeslag för tungan var så lång och jisses vad hon flämtade. hunden på andra kanten gick till sin förare när det var ett skott kvar men inget som störde ngt alls. full pott av bägge här med. Så skönt för nu visste jag att jag kunde nolla ett moment och troligtvis ändå ha chans på uppflytt.
 
Nu var det lunch och lydnaden skulle köra igång 12,10. jag snabbt på med kyltäcke, försökte få henne att dricka så mkt vatten som möjligt och in i bilen. tittade sedan på ett par hundar, sedan försökte jag få henne att rasta sig lite, men omöjligt, hon ville bara in i skuggan till bilen, så gav upp, tog ut lowa och hade henne med mig så jänta skulle få tagga lite, (annars somnar hon direkt typ) när det var en hund kvar innan oss, gick jag till bilen och kampade med lowa utanför, så jänte skulle få se, bytte hund, hällde på resten av vatten från dunken och det blev en del, hon kändes ändå fräsch, och jag ville direkt in på plan, inte som vanligt där jag vill träna lite innan men kände att hon inte skulle orka i denna värme..hon var jättefin ut  men liksom ...hon var ändå inte med ..


 
fick 7,5/8 på ff som jag ändå är nöjd med, hon var lite seg och blev lite seg i någon halt, men positionen höll hon förvånande okej i värmen. Sedan var det framförgående som är långt ifrån klart och jag har bara tränat så pass så det ska ge poäng. Första sträckan gick hon ut bra, en stannade av i tempo rätt snart, kass vändning men andra sträckan var superfin och fint fotgående sista biten. 7,5/5
 
platsläggande kändes riktigt fint, 8,5/9 långt kommando/2 steg
 
inkallning brukar ju aldrig vara några problem, men när jag vända upp satt hon och kollade mot skogen, helt låst. förstod att det skulle bli svårt så sa hennes namn jättetydligt och sedan ett rejält ''hit'' men hon liksom ''va?'' efter ett par sekunder kom hon i galopp, hela vägen och fin igång, men 6,5/8 av domarna. tempo

kryp, dk på nerläggande, jättefin kontakt, men liksom ..det kopplar inte....krypet är jag halvt nöjd med. hon kan bättre, 7,5/7 dk/hög bak, hade vi inte haft dk borde det sämst varit 8/8,5 och det har jag varit nöjd med.
 
apporteringen DÄR fick jag kontakt och hon var med. Går ut jättefint, superfint upptag och tempo in och ingång, försöker ta den men icke, hon håller FAST...inget tugg så långt ögat når i alla fall, ett till tack och så släpper hon ....8/9,5 dk, starkt kommando ? / dk

hoppet är hon också med på ...jättefint 9/9,5 starkt kommando ? /ngt sent sättande.

hade ingen aning om poängen, visste inte ens om vi nollat framförgåendet för första skicket kändes inte bra, men vet ju inte hur det ser ut. tog fram kampskinnet men det ville hon inte ha, så gick till bilen och vattna och blev lite godis istället.

skönt att få uppflyttet, riktigt skönt. Tidigast startar vi högre i vår, nu kan vi bara fokusera på lydnaden i höst, och lägga in bruks när det passar, så skönt, tycker det är svårt att kombinera två grenar, det ena tar hela tiden från det andra. En överaskande bonus var ju också vinsten, hade jag aldrig trott när jag såg lydnaden på de andra ekipagen, så fint !
 
Heby bk var riktigt trevlig att tävla hos, trevliga spårläggare och tävlingsledare och domare, fina spårmarker och fin appelplan. Många supertrevliga samtal med medtävlande förgyller också en dag såå mkt. Tiderna hölls fint och allt rullade på perfekt !

Jag var ju ändå lite besviken över lydnaden och känslan.. Men nu när jag tänkt igenom det lite mera, känns det ändå bra, för jag fick ändå känslan av att fysiskt orkade hon, men inte hjärnan, och hon är ju trots allt bara 1,5 år och ändå fixar ett spår och budföring och plats för att ändå göra momenten helt okej, långt ifrån nöjd poängmässigt, men helheten idag med värme på ca 28 grader, mkt nöjd !

Nu laddar vi om för träning i Stockholm tis/ons och lowa ska få jobba lite hon med !

lev väl !

1 kommentar: