måndag 26 augusti 2013

Lydnadstävling och utställing

I helgen var det dags för Lydnad och utställning. Matfors Brukshundsklubb. Jag hade frågat Micke om han ville följa med mig innan jag anm, för jag tänkte om det var varmt och inte kunde ha hundarna i bilen, ha någon som kunde passa den ena om jag tävlade eller ställde den andra. Självklart ville han följa med, och barnvakt måste ju då fixas för underhålla en 5 åring och en 7 åring först i en bilresa på 3.5 timme, hundaktiviterer i hur många timmar som helst och sedan åka hem i 3,5 ...njaa...kändes inte som en toppenidé att de skulle följa med.

när vi började närma oss så strulade det till sig..ingen barnvakt fick vi till, och vi funderade om jag skulle åka upp under dagen helt själv, eller om vi skulle ta husvagnen allihopa upp och få en sista semesterhelg. Det var ju kallare nu under dagarna (och då är det ju lättare att ha en hund i bilen en kort stund) Nu visade det sig att utställning och lydnaden skulle gå på olika ställen och det kändes lättare för mig att åka själv

Vi letade dock efter någon bra camping och jag sa vi inte behövde hitta någon i sundsvallsområdet utan det gjorde ju inget dom vi hade några mil dit under själva tävlingsdagen, det skulle ju bara betyda kortare bit hem sedan med barn/husvagn på söndagen. Vi hittade ingen direkt camping som kändes rätt, vi funderade vidare

Några dagar innan kom jag med ett förslag. Vi stannar i Bollnäs (där vi semestrade tidigare i somras) fast på den andra campingen, där finns det en stoooor lekpark precis i närheten och han har vänner där, så jag kände att då kunde jag åka upp själv under dagen och han ändå kunde underhålla barnen utan bil. (tyckte det skulle bli för många mil för barnen i bilen då enkel resa på 18 mil ändå återstod) Det kändes som ett bra förslag så vi bestämde oss för det. Micke tog ledigt fredag så vi kunde åka direkt på torsdagen. Micke jobbar ju i Falun, så medans micke jobbade klart så fixade jag och barnen handling/mat och käkade mat så när micke slutade behövde vi bara åka sista biten till Bollnäs från Falun. 
 
Fick vänta lite på campingen men när vi äntligen fick reda på vilka platser som var lediga började tältbygget och runt 21 tror jag allt var klart. Superfint väder och campingen kändes bra, stooooor gräsplan mellan campingen och lekplatsen, vilket betydde att hundarna kunde röjja lite på vägen dit och fina rastningsställen. Barnen kunde meta 20 meter ifrån husvagnen också.
 
Fredagen blev härlig. Sovmorron och en promenad till lekparken så jag passade på att träna lite kontakt, sättande och inkallning och fjärr med bägge hundarna, i stort sett det jag kunde träna på utan koner. Jänta börjar kännas riktigt fräsch och fin igen, så härligt.

Em var det dags för lite ''shopping'' . Bollnäs har en stooor second hand butik och vi skulle handla lite mera mat (och godis så klart) så här är Emmie klart för resan. Till o med Boan är på !
 
 
 
Shoppade loss rejält, en pool till hundarna, en didriksson overall till Elicia, en stor cykelkort + masssa småplock för totalt 120 kr, alla nöjda och glada. 
 
 
Tillbaka och verkligen slappa i solen vid husvangen. Elicia tyckte synd om hundarna så först byggde hon koja till sig själv och sedan till hundarna så de skulle få mera skugga. Hundarna verkade rätt nöjda ;D
 
 
 
när det vankas mat måste man dock sitta så nära som möjligt även om det är en ''vägg'' emellan
 
eftermiddagen ett mkt kort pass med ruta/vittring för jänta och apportering och vittring för lowa med hjälp av tjejerna
 
Lördagen drog jag iväg runt 06, skulle ta ca 2,5 timme att åka och visste inte riktigt vart lydnaden skulle gå, eftersom den inte skulle gå på klubben utan vid en idrottsplan. När jag kom fram såg jag att den gick på grus, ajjaja, bra för Lowa men mindre bra för Jänta som tycker grus/asfalt är lite jobbigt att gå på, blir inte riktigt samma tryck som på gräs.

Började med Eliten och vi var bara två till start, två strukna. Jag drog nr Ett, vilket jag gillar att ha med Lowa. Gruppmomenten var riktigt bra så fick full pott. Kl var nu runt 9,30 och det började redan bli riktigt varmt i solen, ingen skugga på plan. Jag gick ut och som vanligt vet jag ju inte riktigt vad jag har för hund med mig.. Kommer hon dala eller rocka! Vi fick en fin ingång och hon var liiite seg och ouppmärksam i ff, men ju mera vi gick ju mera kom hon igång, så det kändes sååå bra ! 8,5.

Z kändes riktigt fint MEN VA ja g måste lära mig gå RÄTT. jag VET att jag rundar hörnen och jag kämpar för att inte göra det men ändå GÖR JAG DET. 9:a för runda hörn..

Inkallning börjar i galopp, inte maxfart men stoppet blir ju bara såååå bra. Lite högre fart fram till läggandet som hon inte lägger sig på, DK och 6:a

Rutan superfin, 9:a för tempo till kon som var lite lägre än resten. Apporteringarna så fina så 10:a på bägge.
 
Vittring som börjar funka fint igen är ändå nervöst. Men så fint, 9:a (omtag halvägs till mig)
 
Fjärr DK på första. Det var stå och hon satt sig, sedan jättefint resten så fick en 8:a för DK. Det tar jag på mig. Jag frågade aldrig första skiftet så jag visste inte själv så jag var säkert otydlig. Totalt 281 poäng, lite surt med DK och inkallning, men hon var så härligt pigg och glad med sin viftande svans hela tiden även om hon är rätt mkt ''kan själv'' på väg till momenten där hon gärna vill ''gå i förväg'' till nästa.

Jänta satt såå fint i sittande, vi har tränat mkt att andra försöker få henne att lägga sig ner med röst och kroppspråk så hon har börjat ''jobba'' lite i sittande. Läggandet var såå snyggt, tyvärr drog jag på mig ett DK då när vi utgår säger jag ''ligg'' igen (jag säger ju ligg igen istället för ''stannakvar'', men det får man inte göra för då blir det ett dk) 8:a på det och 10:a på sitt

FF kändes riktigt fint.  hon hade jättefin kontakt och fick avdrag för sakta sitt (vilket säkert kom av att jag gick saktare som jag märkte efter jag gått en bit in på ff, gick även fel vid stegförflyttningarna då de inte var på samma ställe, så jag han göra ett halvt steg åt vänster när jag kom på att, shit, det har jag ju gått åt ett gång, så blev lite tokigt där 8,5

sättande under gång 10:a, kändes så fint
 
inkallning, jättebra tempo och snyggt stopp 9:a för ''ngt litet'' steg vid ställande
 
rutan 9:a för tempo vid ingång, den såg jag ju inte, men galopp kom hon i i alla fall (det blev såå fel sista ggr jag tränade rutan med kommendering. Hon kom in på fel sida för hon såg jag hade bollen där, så jag skickade tillbaka henne till rutan och skulle göra om ...då blev hon osäker på vad hon sklle göra, så vågade inte komma. =( vilket var sååå j**vla klantigt av mig...hur skulle hon veta att det var ingången som blev fel, hon trodde inkallningen var fel =(

hoppapport 9:a och metall 10:a...sååå nöjd eftersom de kommer in bit in och hon fortfarande har fint tryck och gripande trots utebliven belöning
 
vittring börjar så fint, kanonfin galopp ut, tyvärr gå hon på rätt på en gång vilket gör att hon blir osäker och vill kolla av ett par innan hon går tillbaka till rätt och tar den och kommer i galopp tillbaka, precis i ingången tappar hon den, tar den direkt under tiden hon sätter sig tillrätt...7:a för tappet
 
fjärren var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BRAAAAAAAA. Bra tryck i uppsitt och läggande och vid back(sitt) två lunga fina steg bakåt med baktassarna så låsta...kunde ha brytit där med ett vrål. 10:a. ..9:a för helhet för ''plock med hund mellan momenten''...ääääntligen en domaren som skriver en kommentar på helhet  TACK....och även kommer fram efteråt och talar om vad man ska tänka på .....i love it ! (och han sa, du behöver nog inte plocka med den hunden mellan momenten heller=))
 
Nu fick hon sitt LP3 och 287 poäng..Det jag är mest nöjd över är hennes kontakt mellan momenten...DET har jag jobbat mest med och gett helt underbart resultat.
 
 
 
Lowa vann sin klass då den andra bröt efter gruppmomenten och jänta vann sin klass, (vi var bara två )
 
 
När jag skulle ringa ''hem'' till micke och berätta att lydnaden var klar och skulle dra till utställingen så var de mitt uppe i en fisketävling...Det visade sig att det var fisketävling för barn 20 meter utanför campingen där vi stod så barnen hann vara med och fiskade i 3 timmar. Bägge barnen fick massor med fisk och alla barn vann ett fiskespö. MKT nöjda barn.
 
Kom fram till utställningen och fick vänta ca 1 timme, helt okej, och skönt att känna att man inte behövde stressa för att hinna eller till o med missa. Domaren gav Jänta VG och den andra tiken som var med Excellent, utan CK. Dock mkt fin kritik som utmärkt typ osv, men Utställningar känns lite som lotteri ibland, jag är nöjd ändå såklart, kritiken avslutas med underbart temperament!
 
 
 
Vi var tillbaka vid husvagnen runt 14 tror jag, bägge hundarna rätt nöjda med att slappa lite.

Söndagen hade vi bestämt att stå kvar så länge som möjligt innan vi skulle åka hem. Söndagen blev det mera fiske med vänner som bor i Bollnäs. (de fiskar och jag är i husvagnen, fiske är ju inte ''mammas grej'' =) men Lowa fick komma räddning då deras dotter plumsade i och tappade kepan som flöt iväg, lowa hämtade den med glädje, tillsammans med en hööööög med änder som simmade omkring. Avslutade med en trevlig middag i husvagnstältet innan det var dags och packa ihop...
 
Var hemma 21.00 men blev verkligen en trevlig och lyckad helg ..
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar