torsdag 29 augusti 2013

Mera hundträning

Är inne i ett träningssug just nu ..Inte bra för har jättemkt att göra, vi är låångt ifrån ikapp eftersom vi som alla andra måste ha semester då och då ...men det gör ju att en del hamnar efter.

träning i måndags hade jag sån härlig känsla med både Jänta och Lowa. Lowa har jag släppt lite krav på och med henne har allt blivit så roligt igen. Kraven jag har haft på resultat är som helt bortblåst och det har även visat sig mkt på de tävlingar vi gjort också, resultatmässigt. Högra poäng helt enkelt..och framför allt så mkt roligare ;D......Hon är så härligt pigg, men jag ser ju att hon börjar tycka vissa saker är lite jobbigare, läggandet i inkalling och rutan. I fjärren gör hon skiftena lite annorlunda osv..men hon är så sjukt härlig fräsch och pigg och lycklig......

Idag i ff så kände jag att nääääää det går inte ..jag försöker vara konsekvent, för hon tränger ju sååå mkt ...Stina kommenderade och gick riktigt nära och sprang ifrån oss osv...Lowa tyckte det var superroligt och gick ändå mera klistrad och flinade, nädu, det där går jag inte på, det här kan jag, så jag liksom bara..nä, ta din belöning, för...när hon är så här, så blir ju poängen på ff inte så jättehöga, MEN hon gör ju resten av programmet med så mkt mera tryck och glädje och förväntan, och, börjar jag peta och plocka ner henne höjer vi såklart ff poängen, men jag vet att hon ofta blir lite mera låg i fortsättning också. Hon behöver inte prestera så mkt mera, och det är så mkt roligare när hon är på...

Jänta gick ju riktigt fint i måndags med ff, z och första elitinkallingen och vittring. Idag körde jag lite ff själv, hon har så fin kontakt, jag älskar den. Körde lite lite z idag med. Allt känns riktigt fint, förutom att hon inte hänger med riktigt när jag hämtar upp henne, men hon är så låst på köttbullen som kan komma haha och vi har knappt tränat att hon ska följa med i ff igen så det kommer. Testade en till Elitinkalling för att kolla att det inte bara var en lyckträff i måndags, men jisses...kan inte annat än säga att jag är nöjd..Nu blir det nog bara släta ett tag.

konskicket skrev jag ju om på facebook, har inte kört några alls, bara hemma på gården varje gång hon ska få mat...hon springer som f*n runt kon..och inte för så länge sedan började jag lägga in ett ställande.........första ggr på appelplan idag...och som sagt, sprang som f*n ut, men missar kon och drar hela appelplan, haha....helt underbart ..blir tvungen att kalla in henne och jag skickar igen ..nu tar hon kon rätt i alla fall, fniss...

skickade till en ruta som låg 10 meter ifrån konen........hon såg ut som ett stort frågetecken, men när hon fått tänka lite, körde vi på några ggr...jag har min plan kkar, hur jag kommer vilja träna konskick/ruta och det blir mkt annorlunda än Lowas, men tror det blir bra, ska bli spännande att se hur det funkar i praktiken sedan =).

när hon var trött körde vi rätt mkt fjärrskiften och stegen ...och vi tog även stora stegen idag....lugnt och fint och jag är sååå nöjd..hon har lite svårt första stegen innan hon är igång..men får hon nöta så går hon fint efter ett par ggr.

vi avslutade med lite delar ur z, en hel skolklass kom..barnen började skrika, skälla, mjaou, och ropa på ''hunden'' jänta stod som fastfrusen när jag var bakom henne i väntan på sin köttbulle.......då blev jag impad faktiskt ........av henne...

men det som är såå härligt nu är känslan med Jänta....i några månader har jag tyckt hon varit svår, okoncentrerad, vill vara överallt förutom där jag är och nosa och greja och dona...Nu är hon tillbaka...Hela tiden uppmärksamheten mot mej, hur trött hon än blir...vilket självklart gör att fria följet nu är helt underbart roligt att gå för hon BJUDER IN SJÄLV....hon är så sjukt grymt söt !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar