lördag 28 september 2013

Välkommen Sisu

Jag hade absolut inte några planer på en 3:e Hund. Klart jag har funderat vad nästa ras blir eftersom jag tycker det skulle vara roligt att testa en annan ras.  Men det kommer alltid finnas Rottisar i denna flock =)

Haft funderingar och kikat på många raser, mkt spelar in. Bestämt mig ett antal ggr helt, för att minst lika många ggr ändra mig....Men ju mera tiden gått, ju mera har det lutat åt BC. Det finns ett par/tre hanar jag är riktigt riktigt förtjust i. Jag kände också att leta efter BC kennlar skulle bli svårt, utan tänkte mera, när det är dags, kommer jag trilla över en valpkull och då är det ödet eller vad man ska kalla det. Om det blir om ett år eller tre år får tiden utvisa....
 
 
 
För dryg 1.5 vecka sedan öppnar jag facebook och ser en status, om en BC hane som söker nytt hem, på nästan två år. brukar inte hajja till, men av någon anledning fastnade jag och blev nyfiken. Rätt snart hade jag bestämt mig och fått klartecken från Resten av familjen. Det som återstod var ju om det 'klickade'' när man väl träffade hunden. Vi bestämde att träffas några dagar senare och väl på plats så följde han med hem, helt oplanerat. Det enda jag visste om denna hund då han fick följa med hem,  var att han sprang fort och har ett härligt gripande på en apport =)



Jänta var inga problem, Lowa fick några timmar till på sig då Sisu fick vara i buren ett par timmar innan vi tog en kvällspromenad, med han i koppel och tikarna lösa som vanligt ...inga problem alls så jag släppte ihop alla inne sedan när vi kom hem. Lowa fick lite huvudbry och tyckte det blev lite rörigt, det lunkas inte utan det går ju fort när Sisu förflyttar sig mellan rummen,  Hon försökte vid ett par tillfällen se farlig ut och försöka få till lite ordning, men fick ingen respons av vare sig mig eller Sisu så hon tyckte hon det blev mest pinsamt, och gick och la sig.

Han smälte in i flocken utan problem. Han är lika härlig, pigg och glad som mina damer, men ändå så olika. Super med barnen också, Elicias kommentar var ''va snabb han är'' och mamma, han kissar från magen, haha
 
 
 


Något som jag känner jag måste säga, för att klargöra. Jag har INTE skaffat en BC för någon av mina andra hundar inte ''räcker till'' Lowa blir 8 år i dec och piggare och härligare än någonsin. Men hon har verkligen förtjänat att gå lite i halvpension. Skogen, spåra och lite lydnadsträning någon gång i veckan gör henne riktigt härligt taggad utan att slita..räcker gott och väl med underhålla.

Jänta har haft ''lågperiod'' efter sina löp. Vilket gjort att jag vissa perioder vill träna hund, MEN när hunden inte är i perfekt sinnesstämning för de momenten jag vill och behöver träna för att komma framåt får JAG tråkigt. vi har pillat på z:a, som börjar bli riktigt fint ..vi har pillat på ff, som är så härligt, fjärren är tillbaka, vittring ...Men nöta konskick, ruta och inkallning och dirrigeringsapporting med en hund som verkar öm i både kropp och själ innan hon ens fyllt två tycker inte jag är rätt ! Utställning har hon flera Cert än hon egentligen behöver och kan inte ta championatet förens hon är två år, vilket blir i november så höstens aktivetet, utställning gick också bort.
 

 
 
 
Om jag har två eller tre  hundar i hemmet eller på promenader spelar ju ingen roll. Det viktigaste var ju att denna underbara chokladpralin passade in i våran flock, vilket han gjorde utan problem. Jag har tränat så mkt hund dessa dagar och Jänta springer som hon har eld i baken, så vi kör både konskick och rutor och inkallningar =) . Jänta är nöjd, matte är nöjd med Jänta men överlycklig över att kunna träna mkt mera=) Lowa är också nöjd med att faktiskt få ligga kvar i sängen när jag och Sisu och Jänta drar iväg tidigare mornar, hon är ju en riktig sömntuta. Men när det vankas träning ger hon allt och går sååå himla bra. Ev startar jag henne några tävlingar till. Skulle vi kvala in till ett 4:e SM kommer vi starta OM hon fortfarande är fräsch och tycker det är kul, men tänker inte ''jaga'' SM poäng som jag gjorde förra året. Räcker det så räcker det, och det är så skönt att ha den känslan.

Och....helt plötsligt så Uppskattar jag jäntas stabilitet, lugn, och tänkande på ett helt annat sätt, efter att tränat med Sisu där jag älskar farten och intensiteten men måste pilla och tänka på helt andra saker...Jag kommer absolut inte få ngt mera gratis och han kommer säkert ge mig många gråa hår, men kul kommer vi ha och jag har ingen aning om mina mål med Sisu, men han kommer lära mig massor och det ska bli så spännande! som jag skrev på facebook så känns flocken sååå komplett.


Allt känns sååå himla bra...Tack så Jättemkt Ylva för han får förgylla våran vardag !

 

(och som lite grädde på moset så blev jänta BIM med Cert idag i Gävle. Sisu var med och gav mig några gråa hår, haha ....herregud allt går så fort, fniss...och jag älskar det. Men älskar också att ha Jänta lös utanför utställningsringen och kunna lämna henne för att träna z:a  eller fjärr fast de springer runt runt flera hundar framför eller bredvid henne.  Snacka om att ha det bästa av två världar =)
Hon var enda rottisen i barn med hund också sötlöken när Bästa uppfödarens dotter deltog med Jänta, så duktiga. )


Tack så jättejätte mkt för en härlig utställningsdag Anna, jag valde uppfödare Noga och har aldrig ångrat mig en sekund. Vilket gäng du ser till att vi är !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar