söndag 26 januari 2014

Tävling Kungsör

Nu har jag landat, eller så mkt det går att landa efter en sådan här dag.

Målet är förstapris, eftersom lydnadschampionatet är ett delmål, samt få kvitto och en tanke på hur hon fungerar, vad som funkar bra och vad vi måste träna mera på

Jag är såå nöjd med henne efter tre starter i elitklassen detta år. I efterhand gjorde jag rätt val, att välja tävlingen idag istället för åskådare till landslagslägret jag också var såååå sugen på. Jag hade dock en känsla att tvådelad tävling inomhus passar jänta riktigt bra och eftersom hon är så ung så kunde jag inte motstå denna, eftersom det inte kryllar av dom ;D

Samling kl 08,00 och tro det eller ej men jag var på plats strax efter 7,35 (o ja ni som känner mig vet att bara det är värt ..en hel del, fniss)

drog nr 11 och tyckte det kändes okej, 18 st till start. Första ''passet'' var det rutan, inkallning, z;a och fritt följ, alltså de 4 första momenten i omvänd ordning. Kändes som ett perfekt upplägg för mig och jänta, var dock lite fundersam hur ett ff skulle funka som ett 4;e moment utan belöning fram tills dess.

Gruppmomenten gick bra (vad jag visste, haft liiite problem med ngt lite nos) men hon satt och låg som hon skulle vid återgång så kändes fint och det visade sig sedan att vi fått dubbeltia, yes !

Innan våran tur tränade jag lite kontakt och position och kampa upp henne lite, och tjatade på om rutan som sjutton så hon fick hugg på den direkt och sedan sög i konen fint ..så vi fick en kanonstart med rutan. såå härligt tempo så blev 10:a

inkallningen jättefint tempo och helt ok ställande MEN lägger sig inte på ligg, utan jag drar till med ett dk, men jämnt bra tempo och fin ingång 7,5.

z;a som hon faktiskt missade ett skifte förra tävlingen (aldrig hänt) och efter jag kedjat lite upptäckt att är det ställande först så blir nästa skifte också stå, huuur tydlig jag än är...fick en ide och testade att säga ''back'' som jag har i fjärren och jisses vilket sitt vi fick till (lite på köpet liksom =)..fullkomligt kastar sig bakåt. Första ggr man testar på tävling, men gick superfint och 9,5 för ngt steg i stå, med kommentar bra ligg..och sitt...så roligt när det även står bra saker i protokollet ;D

dags för ff och hon gick lika fint som hon brukar, dock har jag ju problem med vänstersväng i spårmarsch så fick avdrag för den , gör båge (vilket jag vet om ..men har faktiskt riktigt svårt med, hm) 9:a

klart jag är nöjd med första rundan och de uppdaterade poängen vilket var kul, men när jag upptäckte vi låg 2;a av alla blev jag ännu mera nervös.

Andra ''passet'' gick i ''rätt'' ordning, dirrapport, metallapport, vittring och fjärr....dirrapporten började ju strula efter Växjö, och jag har jobbat hårt för att få den att funka igen ..höger är hon mkt tveksam, men vänster är ofta riktigt fin, så jag har ju i stort sett sista veckan bara tränat dirrapport (och filat på fjärr och vittring hemma) och sista dagarna har farten varit riktigt fin även till höger.

Konskicket superbra fart, men här blir det ibland ngt steg efter kommando...kanske för jag kör mkt runda ? innan jag skickar henne på en apport när jag tränar ? vi hade dragit vänster så när jag skickar och ser henne dra klockrent till vänster andas jag ut...för att sedan tappa andan då hon gör en slalomsväng mot mitten och just när jag ska öppna munnen och vråla ''tokigt'' så glatt jag kan ..så vänder hon om och tar vänster med superfint upptag. 9:a för ngt steg vid kon. Glad att jag tränat 'välj bort mitten'

metallapport kastar jag lite kasst så den hamnar rätt snett men hon fixar den, var en nordisk vi inte tränat på ett tag men inga problem 10:a

vittringen kan ju vara lite filurig...hon kan ju ibland nagga/smaka sig fram, aldrig hänt på tävling men är inte sugen på en fet nolla, så innan vi gick in lade jag tre vittringar med godis. jättefint fixar hon det 10:a

Fjärren är ju lite av ett stabilt moment, känns tryggt, men har nog tränat för mkt backsitt för hade flyttat sig lite fram och tillbaka och så blev det ett DK på ett läggande för hon blev mera nyfiken på vad som hände vid läktaren. 8:a

guuuud va glad jag var när det var ''över''. Jag är på tok nervös för mitt och jäntas eget bästa (om hon nu bryr sig för hon är ju rätt cool och tycker redan hon kan rätt mkt ..själv..hm)

Jag hade ett litet mål för mig själv att skoj om vi kunde hamna bland de fem bästa men jisses vi kom TVÅA...helt sjukt, och trodde aldrig poängen skulle bli så höga. 294,5 poäng...herregud.. För mig finns det ju en lite magiskt gräns vid 290....Så en pallplats var en såååå rolig bonus..jag blev riktigt glad!

Något som gjorde/gör mig minst lika glad är alla härlig kommentarer jag får om den sjukt söta och glada Jänta. Hon är speciell och om jag hörde rätt (jag var ju inte på plats för jag letade som en tok efter mina bilnyckar jag hade tappat bort hm ) så blev jänta nämnd när domaren skulle välja ''sitt'' ekipage som till slut en härlig flat vann=)
 
 


Så härlig tävlingsdag och första ggr jag tävlade på Kungsörs hundarena men absolut inte den sista. Riktigt bra och trevligt anordnat, stort tack !

Känns som jag fått bra input dessa tävlingar hur jag ska förbereda henne allmänt både tävlingsdagen och flera veckor innan. Jag måste göra ngt åt min egna nervositet, men tror den kommer släppa rätt mkt när/om vi väl tar championet. Men det känns riktigt bra, alla timmar av detaljer vi tränat på, håller helt okej även i tävlingssituation och hon är ju faktiskt bara två år lilla pluttan.
 
Nu kommer damen i stort sett få rejält med konditions-träning och nästan inge lydnadsträning, alls i två veckor och sisu få lite (läs panikartat mkt, men tror inte han klagar) mera tävlingsinriktad träning (ska försöka sluuuuta flumma runt och kasta bollar hej vilt) ordning och reda !!
 
 
 Och...stort stort stort tack till alla härliga snälla kommentarer idag live och via pm och i loggen på facebook <3 p="">
 
 
 
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa detaljerna,ni är bäst!!

    SvaraRadera
  2. haha roligt att du tycker det ..jag gillar ju detaljer,fniss, hoppas vi ses ikväll=)

    SvaraRadera