söndag 16 februari 2014

Sisu´s Tävlingsdebuter

Förra helgen var det dags för Sisu´s och min debut på tävlingsbanan. Jag är inte överförtjust i gruppmoment överlag och framför allt inte i de första klasserna. Där hade jag nog den mesta nervositeten denna dag. Han låg dock superfint, hade upp hakan halvvägs och lade ner den helt efter halva tiden ..så skönt att även alla andra låg fint =)
 
Visste inte alls hur han skulle reagera på nytt ställe..utomhus till råga på allt ..kladdigt och blött dagen innan upptäckte jag att han inte var direkt sugen på att lägga sig i blötan ..det enda som känts lite osäkert har ju varit ställandet...gör vi ett läggande blir det gärna ett läggande efter inkallning..så vi har tränat väldigt mkt kedja..läggande, inkallning, ställande..samt förberedelse för ställande..nu blev det istället lite annat tänk, eftersom han inte ville lägga sig , haha....
 
men väl när programmet körde igång så lade han sig som smäck och gjorde hela programmet så fint ...Rätt flummit och okoncentrerad när vi tränade utan för planen så kändes skönt att få med honom. Väldigt fina poäng och vinst, härlig bonus. Även domarens fina ord efteråt värmde väldigt mtk


 
 
 
 
Nu en vecka senare vad det dags för 2;an. Jag har ju märkt att när man kör igenom en 2;a så är det lite svårare att hålla ihop honom. Det är ju en ruta ...riktigt apportering..hoppet från mig...men det märks att all stadgaträning jag gjort inför varje moment och att lyssna och inte tjuva verkligen har gett resultat. Platsen började jättefint ..superfint nerläggande, hakan i backen hela tiden, även om det var mkt ljud på läktaren så rörde sig bara öronen. Superfint uppsitt....

fria följet kändes även nu såå fint. Sista vändingen tappade jag honom lite vilket även domaren drog för. Men vi gick förbi rutan två ggr med bara någon meter ..men såå fint fokus och jag kände efter en stund att jag kunde gå avslappnat och tryggt..
 
läggandet var fint som även inkallningen, rutan inga problem, apportering så fint grip med fin fart tillbaka...vilken lycka att få springa efter apporten idag. Hoppet kändes också kanon. Fjärren hade vi ryggen emot läktaren och publiken så jag visste den kunde bli svår...mest orolig för att han skulle lämna platsen för att vilja gå till mig men han låg kvar, lite osäker vilket gjorde att han valde att ligga kvar vid första sitt .men fixade det med ett dk och gjorde sedan skiftena fint.

 
 
 
 
Nu börjar det svåra ...det är ett litet stort glapp till 3;an och en del moment är ju redan klara, men en del inte ens påbörjade. Men vi tränar på framåt =))

1 kommentar:

  1. Vad kul att du uppdaterar här även om jag redan vet om det mesta :D Snart har du TRE hundar i eliten ;-)

    SvaraRadera