lördag 8 mars 2014

FinaFina Sisu


Jag hade ju lite koll på att det var en  hemmatävlingen idag klass III. OM vi skulle klara II:a i Surahammar så hade vi tre veckor att träna på. Den fixade han ju superfint så ville inte missa en hemmatävling där han är trygg (och jag)

Rutan och vittring har jag ju nött rätt mkt hela tiden. (men aldrig gjort en hel ruta,  alltså lagt ner honom och gått ) Även fjärren har jag petat med alla skiften, men veckorna innan tvåan ville jag inte blanda in stå. och jag har ju inte direkt tränat så mkt 10 meters på andra ställen än hemma.

Metallapporten var jag inte orolig för, inte direkt hopp/apport heller eftersom han älskar att hoppa och apportera (men här kan det ju bli andra saker...att hunden ska förstå klockrent att den alltid ska hoppa oavsett hur apporten hamnar, både fram ..och tillbaka)

Helt nya moment på tre veckor ..sättande under gång, inkallning med ställande och hopp apport. (+ gåendet i rutan )

Sättande började jag nöta rätt mkt hemma här i hallen, inte blandat in stå och ligg alls....tanken skulle ju inte ens finnas att göra ngt att än att sitta.
 
 
 

inkallningen med ställande....herregud...här kommer jag får problem, han har inte alls den tekniken jag vill han ska ha..han trippar in ..Jänta har jag fått den gratis ..hon låser frambenen så här måste jag helt enkelt komma på något så jag får han ändra teknik. Bestämde mig direkt att köra på handtecken också på tävlingen, och ta dk, vilket har funkat fint tills vidare/nu

hoppapport har inte varit några problem alls....sååå fint MEN när jag tränade två dagar innan tävlingslikt då domare och skrivare stod bredvid hindret vill han verkligen inte hoppa tillbaka utan gjorde en båge, förbi hindret. Det fick vi träna på lite extra igår, men han förstod fort att dom bara står där och inte äter upp honom..nån gång =)

Vittring har vi gjort stora framsteg. Länge sedan jag gjorde några tomskick men han går gärna en gång extra och kollar (eller är slarvig första vändan så måste ta en vända till.., men han har till 99,9 % slutat att smaka/nagga och har lika stor procent i fart ut till pinnar, in till mig och ingång...så där vill jag Inte peta, utan han får bestämma letande för nu när allt övrigt känns så bra

Fjärren har vi även gjort mkt framsteg fram tills för några dagar sedan då jag blev irriterad/frustrerad i ett skifte då han ibland bara ''nej, jag sitter bra här'' . Det gjorde att han inte velat göra fjärren alls, vi hamnade verkligen i en konflikt som jag sista dagarna har jobbat med..inte brytt mig alls i detalj utan bara känsla och belöna..boll boll..jag är INTE för att belöna med boll framåt i fjärren ..men med honom funkar det och typ bara belönat första skiftet...
 
 
 


Idag var det dags, Jag hade nr 10 av 12 men tror vi blev 10 till start. Han satt jättefint...hunden bredvid var dock mkt orolig och ljudade hela tiden, såg att han tyckte det var jobbig. Platsliggningen hade han legat jättefint..han hade upp huvudet när vi utgick men lagt ner det igen.så 10/10

fritt följ. Här är vi låångt ifrån klara med min målbild. idag var dock fokus på kontakt och attityd. Det löste han fint även om detaljerna inte var de bästa. Men en 8 fick vi i betyg och jag tror inte han släppte fokus från mig någon gång vilket var mitt mål idag.

sättande, förberedde jag han lite ''för bra'' ....nu är det sittande sa jag, ...och visst satt han ..även när jag utgick så ett dk fot för att få med han, betyg 7,5

inkallningen är jag jättenöjd med betyg 7,5 (dk hand, sitter snett)

rutan superfin, han hade nosat till när jag passerat (vilket jag aldrig varit med om förut, hoppas det var en engångsgrej) betyg 9

hoppapport och metallapport kan jag inte vara mer än nöjd. Avdrag ingång för stöter emot förare. han blir mera närgången när det är tävling, får ta tag i det.. betyg 9/9

vittringen...guuud vilken fin vittring..han går ut i superfint tempo, och istället för att börja söka i mitten, som han gjort sista ggr börjar han söka från höger och klipper pinne nr 2 och kör en klockren ingång tillbaka till mig. Vilken kille och här fick han vääärldens belöning och pepp för jag ville ha upp självförtroende och bra känsla inför fjärren. betyg 10

målet med fjärren idag..betyg bara. Jag märker att han inte är superhaj på att lägga sig ner så det blir ett liligg som kommando. Resten av fjärren gör han såå fint. Kom fram liite kanske från stå till sitt, men gör alla andra skiften utan att blinka utan att flytta ngt (Vad jag ser såklart) betyg 9,5

Jag är såå glad över tävlingen idag. Vi har kommit såååå långt.....helthet betyg 10

men saker vi verkligen måste ta tag i ...att kunna sortera mellan stå/sitt/ligg under gång så vi på sikt kan få till ett Z;a (han har verkligen svårt att släppa det första skiftet han gör)

ställandet i inkallningen...tekniken, läggandet har jag aldrig testat men tror inte det ska bli några konstigheter

ingångar utan att vara närgången med matte. det hänger ihop med fria följet där han även i stressade situationer vill vara nära, väldigt nära

men det viktigaste av allt ....inte transporterna .. utan att ställa upp, utan att han i tanken redan gjort moment 5 ggr. jag har väldigt svårt att få han i bra position inför moment..inte ff, men sedan när det börjar bli fart får vi inte till det...
 
Kommer inte starta eliten förrens den känns klockren. Mööjligtvis om det är en hemmatävling och han gör 8/10 på träning annars får det vara.... årskiftet 2015 kanske Fagersta har någon ?

Känns lite tråkigt då jag tycker det är roligt att tävla och Jänta ska ju också tävlas minsta möjliga och kanske tyvärr bara blir en eller förhoppningsvis två till detta år med henne, (har inte alls bestämt mig hur jag ska lägga upp hennes säsong, det är lite annat som också spelar in..men jag får suga på dessa tre otroligt fina tävlingar med sisu och jäntas Minst lika fina tävlingar och SeLch.  (ja just ja..vi vann på 286 poäng=)
 

 

1 kommentar:

  1. Ni gör det om och om och om igen. Helt otroliga är ni tillsammans :)

    SvaraRadera