söndag 25 maj 2014

Tävling Igen

Dags igen. Var inte direkt på hugget...Från att gå superbra har mkt problem börjat dyka upp. Börjat ana att det är värmen.. Det märks absolut inget på farten, men huvudet hänger inte med. Tränade i fredags och mkt konstiga saker hände vilket gjorde jag började fundera på att stryka mig. Igår gick han skapligt igen och Z:a funkar igen. Bestämde mig för att åka dit och var planen/upplägget fint så startar vi, annars åker vi hem igen.

När jag åkte iväg runt 9 imorse var det redan över 20 grader varmt. Jag packade extra linne och shorts och stora dunken vatten och två pepprade kyltäckten (i låda med kallvatten) och redan i Fagersta visade termometern 15 grader..YES tänkte jag..väl framme var det kallt 13/14 visade bilen..så tröja och jacka och lundhagsbyxor är jag glad alltid finns i bilen.

planen såg jättefin ut, klippt säkert bara några dagar innan och fint upplägg så självklart blev jag sugen på att starta.

lottning, drog nr 1. Glad att 3;an gick först så jag hann rasta och göra några lugna fina vittringar.

på väg in på gruppmomenten gick han HELT galet och nosade, vi hade fått höra att många hundar reagerat på viltdoft (de har vargstråk tydligen och finns även mkt räv och även björn har anats)

Gruppmomenten gick dock jättefint, och alltid skönt med en kant.

Fria följet kändes fint..han stog upp i en halt, annars kändes helheten väldigt fin.
 


Z;a som var så illa sist, med låsningar gick riktigt bra idag..Fortfarande lite låst, men höll positionen och gjorde fina stabila skiften, även om min målbild i ff ska vara annat....
 
Inkallningen är den bästa han någonsin gjort ....
 
 
 

Rutan kändes superfin...bra konskick återigen


Dirrapport lades apporterna återigen lodrät, de syntes, men inte supermkt. Bra konskick och går ut fint till vänster (som vi fick lottat) och vinklar in mot mitten...jag dirrigerar om, han går ut till vänster och antar han inte ser apporten utan vinklar återigen mot mitten och då får jag lite panik, dirrigerar om med ett starkt kommando....Sist hann jag inte stoppa honom utan han tog mitten. Min enda tanke var att han INTE skulle få ta mitten. (han lär sig sååå fort )det kommandot tog han och kom in med rätt apport. Kändes som att apporterna inte låg riktigt på linje, så det måste vi helt enkelt träna på med lodräta och kanske längre bak än mittenapporten ligger
 
 
 
 
 
Metallapport jättefint som alltid
 
 


vittringen, stora problem sedan vi spårade och det sitter i lite grann..men han går ut och börjar leta från höger, klipper nr 2 utan att tveka, full fart in med bra avslut....såå fint !! såå skönt, här började mkt känslor komma, han gick ju som en klocka

Fjärren. Den finaste han gjort någonsin. Fina rappa skiften...kaaaaan möjligtvis ha kommit fram ett par cm från stå till sitt och lade sig lite snett vid ett ligg, han lade sig som en fällkniv så baktassarna flyttades inte.

Eftersom jag haft stooora problem med att jaga vilt, är det väldigt skönt att han väljer arbeta före nosa. Han har så enormt fin fokus på mig mellan momenten och idag var en sådan där dag när allt bara är såå enkelt



 
Vinst på sjukt fina 309,5 poäng var en så grymt härlig bonus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar